Sunday, September 13, 2009

Pembelajaran yang Utama


What the great learning teaches, is to illustrate illustrious virtue; to renovate the people; and to rest in the highest excellence.
.
The point where to rest being known, the object of pursuit is then determined; and, that being determined, a calm unperturbedness may be attained to. To that calmness there will succeed a tranquil repose. In that repose there may be careful deliberation, and that deliberation will be followed by the attainment of the desired end.
.
Things have their root and their branches. Affairs have their end and their beginning. To know what is first and what is last will lead near to what is taught in the Great Learning.
.
The ancients who wished to illustrate illustrious virtue throughout the kingdom, first ordered well their own states. Wishing to order well their states, they first regulated their families. Wishing to regulate their families, they first cultivated their persons. Wishing to cultivate their persons, they first rectified their hearts. Wishing to rectify their hearts, they first sought to be sincere in their thoughts. Wishing to be sincere in their thoughts, they first extended to the utmost their knowledge. Such extension of knowledge lay in the investigation of things.
.
Things being investigated, knowledge became complete. Their knowledge being complete, their thoughts were sincere. Their thoughts being sincere, their hearts were then rectified. Their hearts being rectified, their persons were cultivated. Their persons being cultivated, their families were regulated. Their families being regulated, their states were rightly governed. Their states being rightly governed, the whole kingdom was made tranquil and happy.
.
From the Son of Heaven down to the mass of the people, all must consider the cultivation of the person the root of everything besides.
.
It cannot be, when the root is neglected, that what should spring from it will be well ordered. It never has been the case that what was of great importance has been slightly cared for, and, at the same time, that what was of slight importance has been greatly cared for.

大學之道,在明明德,在親民,在止於至善。
.
知止而後有定,定而後能靜,靜而後能安,安而後能慮,慮而後能得。
.
物有本末,事有終始,知所先後,則近道矣。
.
古之欲明明德於天下者,先治其國;欲治其國者,先齊其家;欲齊其家者,先修其身;欲修其身者,先正其心;欲正其心者,先誠其意;欲誠其意者,先致其知,致知在格物。
.
物格而後知至,知至而後意誠,意誠而後心正,心正而後身修,身修而後家齊,家齊而後國治,國治而後天下平。
.
自天子以至於庶人,壹是皆以修身為本。
.
其本亂而末治者否矣,其所厚者薄,而其所薄者厚,未之有也!此謂知本,此謂知之至也。
.
.
Pembelajaran Utama
.
Yang menjadi inti dalam pembelajaran utama adalah tentang mengemilangkan kebajikan yang paling cemerlang, senantiasa memperbaharui diri sendiri maupun yang lain dan berhenti pada puncak perbuatan baik.
.
Dengan telah ditetapkannya/diketahuinya gambaran akhir (visi), maka ada sebuah kepastian tujuan (objektif);
Dengan adanya kepastian tujuan, maka tidak akan goyah dalam memfokuskan diri;
Dengan fokus pasti akan muncul ketenangan;
Dalam ketenangan pikiran bisa berpikir jernih;
Dengan pikiran yang jernih pasti akan berhasil.
.
Segala sesuatu ada yang menjadi akar dan ada yang menjadi dahannya.
Setiap urusan tentu ada ujung pangkalnya.
Jika telah mampu membedakan apa yang perlu didahulukan dan apa yang boleh menyusul kemudian, maka sudah dekatlah dengan prinsip-prinsip pembelajaran utama.
.
Orang dahulu yang ingin menggemilangkan kebajikan yang cemerlang di seluruh kerajaan, terlebih dahulu akan menata negerinya;
Untuk menata negerinya, terlebih dahulu menteraturkan keluarga;
Ingin keteraturan dalam keluarga, mulailah dengan membina orangnya;
Untuk membina orang, dimulai dengan meluruskan kehendak-niat hatinya;
Sebuah pikiran yang baik hanya memungkinkan bila ada kekayaan karakter;
Kekayaan karakter adalah dibangun di atas pengetahuan yang menyeluruh;
Dan pengetahuan yang menyeluruh hanya dimungkinkan bila terus mempelajari kebenaran di balik setiap fenomena dan kejadian, memahami hukum dan sifat dari setiap benda.
.
Setelah mempelajari segala sesuatu, pengetahuan menjadi lengkap.
Pengetahuan yang lengkap akan menghasilkan karakter yang kaya.
Dari karakter yang kaya inilah niat/kehendak yang baik itu dimungkinkan.
Dengan adanya niat yang baik barulah bisa membina diri.
Ada yang membina diri barulah keluarga teratur.
Jika keluarga teratur, tertatalah negeri.
Jika setiap negeri tertata, kedamaian ada di setiap bagian dari kerajaan.
.
Mulai dari Raja hingga rakyat jelata haruslah menyadari bahwa pembinaan diri merupakan sesuatu yang paling utama.
.
Adalah tidak memungkinkan bila dari akar yang telah rusak akan memunculkan keteraturan.
Janganlah sampai terjadi, hal yang esensial dianggap remeh.
Hal yang seharusnya remeh jangan pula menjadi mendominasi.
(terjemahan bebas versi sommaratana)
.

No comments: